En hästelevs bekännelser

Att få komma hit, till denna skolan, var för mig en osannolik dröm, som faktiskt gick i uppfyllelse. Min oro för att mina betyg inte skull räcka var obefogad, min oro för att inte smälta in var obefogad och min oro för att bo på skolan var- just det, OBEFOGAD!

Plönninge, stället där traktornissar, bönder, skogare, maskinintresserade, travfolk och ridmänniskor samsas på en lika vacker som stor yta, är paradiset på jorden. Särskilt nu i vårtider.. Detta stället är nog det som format mig mest än så länge under mitt liv, just för att jag skaffat kompisar från hela Sverige, med massa härliga dialekter och olika syn på livet, jag har lärt mig nya saker ( kunde aldrig drömma om att jag skulle kunna ratta en stor traktor, eller koppla på ett traktorsläp ) och jag trivs något så otroligt bra!

Några positiva saker med Plönninge:

1. Alla trevliga människor från hela Sverige
2. Kamratandan. Alla ställer upp!
3. Boendet. Du lär dig att ta hand om dig själv samtidigt som stöd ändå finns, och du och dina kompisar hittar på så sjukt mycket roliga saker!



Jag är pinsamt nog inte så insatt i exakt vilka resurser skolan har, särskilt inte på de andra utbildningarna. Dock kan jag säga något väldig bra om de flesta utbildningarna:

De som går Skog, Maskin och Jordbruk har stora förutsättningar för att få arbete direkt efter skolan

De som går Ridsport ( och även Hästhållning tror jag ) kan söka till Hippologen direkt efter skolan eftersom de får all praktik som behövs för att kunna söka utan att behöva ta ett praktikår emellan studenten och nästa sökning till hippologen.

Hästskötarexamen kan du ta oavsett vilken utbildning inom häst du går här.



På återseende




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0